Choď na obsah Choď na menu
 


Ostaňte celý život kreatívny!

 Ak by ste mali namaľovať trávu a nebo, aké farby by ste použili?

S kreativitou je to ako s inými našimi danosťami: keď ich nerozvíjame, prinajlepšom stagnujú, ale častejšie zakrpatievajú.

Autor: Isifa, DSR

"Kreatívny dospelý je dieťa, ktoré prežilo, povedala americká spisovateľka scifi a fantasy Ursula K Le Guinová. Ak ste niekedy videli na detskom obrázku fialovú lúku a oranžové nebo, tak to bude tým, že malý výtvarník mal šťastie na pedagóga. Neväznil ho v mantineloch šedivej reality. Deti dobre vedia, že tráva je zelená a obloha modrá, no papier unesie celý vagón fantázie. A presne na to by nám mal slúžiť aj v dospelosti.

Za lyžičku umenia denne

Rémi Krug, zakladateľ značky Krug, jedného z najlepších šampanských na svete (dnes súčasť koncernu Louis Vuitton Group), dostával už ako malý chlapec kvapku vína na lyžičke. Tvrdí, že takto by sme mali deti po troške zoznamovať s umením, architektúrou, hudbou, jedlom, vínom, aby si rozširovali obzory, pestovali cit pre krásno.

Takýmito podnetmi sa u ľudí vytvára záujem o okolie a rešpekt k nemu, zvedavosť, chuť a vášeň k životu, vďaka čomu si rozvíjame kreatívne myslenie, ktoré zvyšuje kvalitu života. „Kreativita je nielen dôležitá, ale aj nevyhnutná, aby sme prežili. Keby sme neboli kreatívni, tak si dnes nedokážeme kúpiť časopis. A ani položiť otázky a dať odpovede v tomto dialógu. S kreativitou je to ako s inými našimi danosťami: keď ich nerozvíjame, prinajlepšom stagnujú, ale častejšie zakrpatievajú, povedal nám spisovateľ Daniel Hevier, ktorý okrem iného vedie kurzy tvorivého písania. Ale čo vtedy, ak sme nemali šťastie na učiteľku so zmyslom pre tyrkysové stromy?

Pri tvorení je všetko dovolené, aj tvorivý neporiadok. Ak nemáte doma miesto, prihláste sa na kurzy Potvora.

Nespievam, lebo BLOK

V tretej triede na základnej škole sme na MDŽ pripravovali spevácke vystúpenie. Učiteľka hudby nás rozdeľovala do skupín – prvý hlas a druhý hlas. Keď prišiel rad na mňa, vylúdila som potemneným hlasom Čierne oči, choďte spať. Učiteľka znechutene vyhlásila, že kvôli mne musí vytvoriť ešte aj tretí hlas! V podružnej kaste sme sa nakoniec ocitli dve. Hviezdy boli v prevahe, tak sme si povedali, že ich prekričíme. Dostali sme dištanc, triedna nám zakázala spievať vysoké tóny, čo znamenalo, že sme nespievali takmer vôbec.

Dala mi však zodpovednú úlohu, paličkami vyťukávať rytmus. To ma bavilo! Trieskala som s bujarým nadšením. Môj part mal krátke trvanie. Zúrivá pedagogička mi vytrhla hrací nástroj z rúk a prikázala otvárať len ústa naprázdno. Ostalo mi to dodnes, na omšiach v kostole, na oslavách pri živijó som za herečku – spev predstieram. Ľubozvučné ambície som pochovala a prezentujem sa ako niekto, kto nemá hlas ani sluch, a kým nepočujem v skladbe poriadne bicie, tak nemám ani rytmus.

„Ale máš! A spievať vieš! Len to z teba musíme dostať! povedala mi herečka Judita Hansman na hereckom kurze pre dospelých. A viete čo? Dostala. Pomaly, nenápadne. Môj spev nie je žiadne terno, ale nie je to ani trémou priškrtený chrapot. Zistila som, že s chuťou si zaspievať je veľmi očistné. Môžeme hádzať vinu na neuspokojené ambície dospelých, ktorí nás v detstve zakomplexovávali.

Môžeme tvrdiť, že práve preto sme rezignovali na iné ako klasické, ničím nevybočujúcu aktivity. Áno, môžeme. Ale v konečnom dôsledku si blok nesieme v sebe, takže sa blokujeme už len my samy. Aby sme objavili pestré zákutia skryté niekde v pravej hemisfére, musíme ich jednoducho vydolovať. Najlepšie s pomocou odborníkov.

Pohybové a výtvarné workshopy v Slovenskej národnej galérii.

Ľudia od fachu

Boli sme zvedavé a ľudia, ktorí kreatívne myslia, nám odpovedali.

Je tvorivosť výsada talentovaných ľudí?

Ivan Blahút, divadelný režisér: Každý človek má všeobecný stupeň tvorivosti. To znamená, že môže dosiahnuť istú dokonalosť vo viacerých aktivitách. V konečnom dôsledku je však „vrcholová kreativita a tvorivosť predsa len vec „talentovaných vyvolencov osudu, ako sa hovorí v defi nícii. V tej istej defi - nícii odznieva aj to, že „istý stupeň tvorivosti sa dá do značnej miery rozvíjať.

A toho sa držíme na našich hereckých a prezentačných kurzoch v Historióne vedených profesionálnymi hercami a divadelným režisérom. Z účastníkov nevychovávame hercov, skôr chceme, aby sa uvoľnili. Vedie to k väčšej slobode, teda aj k tvorivosti, rastie ich sebavedomie, odbúravajú trému. Predovšetkým je to však relax. Na prezentačných kurzoch ukazujeme, ako pracovať s tempom a rytmom reči, dynamikou hlasu, artikuláciou, pauzou.

Prečo by sme mali rozvíjať našu tvorivosť?

Viera Čepcová, výtvarníčka a galeristka: Aby nás neubíjal každodenný stereotyp. Tvorivosť podporuje fantáziu a tá rozvíja tvorivé myslenie i osobnosť. S ňou sa učíme riešiť problémy inými cestami, vidíme svet farebnejší a lepší. Tvorivá činnosť odbúrava stres rýchlejšie a účinnejšie ako lieky, ktoré len utlmujú myslenie.

Stretávate sa na kurzoch s tým, že sú účastníci „zablokovaní?

Daniel Hevier, spisovateľ: Ľudia ku mne prichádzajú s celým blokom blokov, ale po spoločnom tvorení sa mnohé šablóny rozpustia. Dokážu sa uvoľniť, naučia sa narábať so svojimi predpokladmi a objavujú v sebe nové možnosti. Nechcem v nich nič lámať, skôr objaviť, rozvinúť, obohatiť.

Popustite uzdu fantázii na výtvarných kurzoch.

Prečo by sme sa aj v staršom veku mali venovať kreatívnym činnostiam?

Zuzana Konopásková, Feel Art: Lebo nás obohacujú. Človek cez tvorbu komunikuje sám so sebou, zamýšľa sa nad vecami, ktoré by si možno v bežnom chode života nevšimol. Realita sa cez toto poznanie stáva jedinečnejšou. Keď tvoríte, učíte sa, poznávate, stávate sa aj osobitejším človekom. Napríklad naše kurzy kreatívneho písania navštevujú záujemcovia, ktorí sa chcú naučiť lepšie písať svoju poéziu či prozaické texty. Kurzy formálneho písania pomáhajú zlepšiť kultúru slova a jazyka pri písaní pracovných textov, vedeckých prác, referátov a podobne.

Ako pomáha tvorivosť?

Kristína Balúchová, psychologička: Pracujem v oblasti ľudských zdrojov a neziskového sektora, kde vidím, ako pozitívne na ľudí vplýva kreatívna práca. Činnosť nášho občianskeho združenia sa zameriava napríklad na výrobu dizajnérskych kúskov šiat v chránených dielňach. Ženy, ktoré sa pri tvorbe stretávajú, si zlepšujú kvalitu života, čerpajú z príjemnej atmosféry. Vplyv kreatívnosti vidím aj ako žena, ktorá dnes z mála surovín uvarila parádnu večeru. (úsmev)

Ako účastníčky reagujú na vaše kurzy?

Natália Strenková, organizátorka kurzov Po- TvoRa: Mnohé sa lúčia vetou: „Ani nevieš, ako som si oddýchla. Nemyslela som na nič, iba na to, čo robím, teraz mám úplne čistú hlavu. Tvorivosť a svet fantázie nepatria len deťom. Patria nám všetkým, len ich v sebe potrebujeme znovuobjaviť. Popri povinnostiach sme zabudli, že existuje aj iný svet, do ktorého sa môžeme kedykoľvek vytratiť.

A možno sa odvážite svoje výrobky aj prezentovať.

Čo je cieľom vašich workshopov pre dospelých?

Barbora Jurinová, galerijná pedagogička, Slovenská národná galéria: Snažíme sa, aby návštevník vlastnou aktivitou a invenciou lepšie pochopil umenie a bol k nemu bližšie. Vždy prinášame nové podnety a rozličné pohľady, aby umenie nebolo len plochým objektom pozorovania. Aktivity zameriavame na prepojenie viacerých oblastí života, vnímanie kontextov a presahu „vysokého umenia do bežného každodenného života ľudí, ktorí prídu do galérie. S kreatívnymi riešeniami omnoho jednoduchšie zvládame situácie bežného dňa.

Nebojujú návštevníci na workshopoch s ostychom?

Magdaléna Kuchtová, výtvarníčka a výtvarná pedagogička, Slovenská národná galéria: Ak áno, tak to funguje ešte niekde „pred dverami galérie. Výtvarný workshop totiž ľudia chápu ako maľovanie alebo podobné postupy, a preto sú bežné reakcie ľudí typu „ja neviem maľovať, „to nie je nič pre mňa. Ale my sa snažíme ukázať, že sa to dá robiť aj inak. Experimentujeme s novými materiálmi a postupmi, ktoré možno na prvý pohľad nie sú výtvarné – je to otvorené laboratórium možností. Dôležitá fáza je aj premýšľanie nad výsledkom, aby sa forma a obsah spájali.

Výroba odznakov patrí v Potvore k najobľúbenejším.

Naladená na tvorivé dobrodružstvo? Tak vyskúšajte:

• Kreatívny workshop zameraný na rozvíjanie tvorivosti, zručností v písaní a reagovaní na krízy a limity, organizuje Daniel Hevier.

• Potvorské záležitosti: Šitie na stroji, ručné viazanie zápisníkov, scrapbooking, výroba šperkov, odznakov, magnetiek, háčkovanie.

• Napíšte detektívku. Vydavateľstvo Forza Music spolu s Martinus.sk vyhlásilo súťaž o najlepšieho autora/ku detektívneho príbehu. Rukopisy sa majú posielať najneskôr do 1. 9.

• Pohybové a výtvarné workshopy v Slovenskej národnej galérii. Najskôr vás prevedú výstavami a potom budete vlastnou aktivitou interpretovať vaše vnímanie diel.

• Kurzy zamerané na podporu tvorivého myslenia, fantázie a výtvarnej zručnosti (hlina, maľba, výroba ručného papiera, grafi cké techniky, drotárstvo...).

• Kurz interiérového dizajnu, vizáže, dekorácie interiéru.

• Kurz herectva alebo dramatický kurz

• Kurzy dejín umenia, hudby a slovenského divadla.

• Fotografi cké kurzy.

• Tréning kreativity alebo ako získať skutočne dobré nápady.

Nemôžeme rozdeliť náš život tak, že v láske budeme tvoriví a v ostaných oblastiach nie.

Láska = tvorivosť

Na záver parafrázujeme myšlienku nemeckého filozofa a sociológa Ericha Fromma: Nemôžeme rozdeliť náš život tak, že v láske budeme tvoriví a v ostaných oblastiach nie. Tvorivá sila nepripúšťa takúto deľbu. Schopnosť milovať vyžaduje stav napätia, bdelosti, zvýšenej vitality, ktorý je dôsledkom tvorivosti aj v iných sférach. Ak teda vieme byť tvorivé v láske, čo naozaj vieme, tak nie je problém tvoriť aj v iných smeroch.

Raz, dva, tri, ideme!

Je dokázané, že tvorivosť a kreativita podporujú zvedavosť, smelosť, hravosť, samostatnosť, predstavivosť, fantáziu, inovatívne myslenie, nápaditosť, originalitu, istotu v rozhodovaní, sebavedomie. Budete sa vedieť lepšie presadiť, vynájsť, riešiť rôzne situácie tam, kde si iní nevedia rady. Osvojte si šesť krokov k tvorivosti.

1. Navštevujte galérie, veľa čítajte, rozprávajte sa s ľuďmi aj na témy, o ktorých viete málo, zaujímajte sa o svet naokolo, veľa pozorujte, rozvíjate tak svoju fantáziu.

2. Snívajte! Stimulujete tým svoju predstavivosť.

3. Nájdite si vhodné miesto a čas na kreatívnu činnosť.

4. Robte to, čo vás baví, aj keď to neviete. Ani pán Boh svet naraz nestvoril.

5. Robte to najmä pre seba. No nebráňte sa zdieľať vaše aktivity s rovnako naladenými ľuďmi. Ukážte svoju tvorbu iným, vytvorte si virtuálnu galériu.

6. Nedajte sa odradiť negatívnymi reakciami, pracujte len s konštruktívnou kritikou.

Pod vedením profesionálky, ale bez príkazov a zákazov. Máte úplnú voľnosť.

zdroj: lesk

Ak sa chcete inšpirovať:  http://www.sashe.sk/Crazylenka

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.